ni blog izza yg punye...ade sesape x puas ati? sape xpuas ati..sila create blog anda sendiri...
RSS
Daisypath Anniversary tickers

Monday, September 17, 2012

Assalamualaikum....

mana nak mula ni..
raef dah 2 bln lebih..baru nk hegeh2 update kan..
apa nak buat..raef is my priority sekarang...
blog kena letak tepi sikit....hahah..
lagipun internet umah kami ni slow sangat2..
cikmal kata conflict between 2 places..tempat kami tengah2 so kadang2 internet ok..kdg2 haraaaammm..

aku masih bercuti..ambik 3 bulan terus sbb nak fokus jaga raef puas2 b4 keje..
nnt keje dah bz kan..malam je kot baru jumpe raef..
aku ok lg..papa die a.k.a cikmal lg la kesian kot...
seminggu atau 2 minggu sekali kot baru jumpe..camni la pjj..
kesian raef..
kesian mama..
kesian papa...
hmmmm...redha......
life must go on....
xpe raef..cuti skolah kita dok ngan papa ok..

nak kena cerita ke detik2 camne raef bleh keluar dari perut aku??
ahahha...
mula2 cam malas..
tp memikirkan blog ni adalah macam diari hidup aku..
so aku cerita la..
segar lg dalam ingatan...

25 Jun 2012

kalau ikutkan...
harini due date aku..
tp ikut tarikh scanning kt swasta, dorg estimate 6 julai aku bersalin...
aku try mintak cuti awal sbb risau gak terbersalin awal ke kan..
mana la tau..
patutnya aku leh amik 2 minggu awal dr edd..
tp....bos x izinkan..
mmg nampak sgt aku ni sgt2 diperlukan kat skolah tu..
kahkahkah..punyala positif...padahal, dlm hati....Allah je tahu...
so cuti x approve, then aku balik semula ke taiping..
teruskan keje..

6 julai 2012

still x bersalinlg u all..
sabar je la...
tp sbnrnya dah sakit sikit2..aku je wat xtau sbb bleh je tahan..sakit mcm nk period tu..
biasa je kot..
tp aku mmg nekad nk balik meru jugak..
takut..dh terlalu overdue..
klinik kesihatan asyik ckp normal la tu overdue.
masalahnye dh over sgt kot..dorg pun bknnye nk cek betul2..
cek air ketuban ke..cek baby gerak ke..xde pun..
juz ckp tunggu lg 10 hari..bengang plak aku time tu..
lg berkobar2 la nk balik ke pangkuan cikmal..

weekend tu aku balik kampung..sempat jalan2 sakan lg..
ahad balik semula ke meru..

9 Julai 2012

harini aku MC...
serius dh x larat nk kerja..
hidung kembang kempis dah ni..
mengah bukan main..nak tido pun susah..
so better MC je drpd g skolah tp haram x leh ngajar..
melepet je..

10 Julai 2012

nak xnk harini kena jugak checkup..nk biar smpai bila anak dlm perut ni..takut ade pape plak kang..
sakit mcm biasa je....mcm period pain yg leh ditahan lg tanpa ubat apa2..
cikmal amik half day, petang tu kul 2 checkup kt SALAM..serius give up dh check kt klinik kesihatan...biarla abis duit sket..janji puas hati...
sampai kat SALAM, jumpe dr siti..ex-student mrsm dulu..so memang dh kenal ..senang sket..
die pun terkejut tgk aku x bersalin lg..so die scan, then cek air ketuban..dh kering rupanya..
MasyaALLAH...nasib la..kalo aku biarkan je....Nauzubillah...
so die decide aku kena bersalin jugak plg lmbt esok..induce dulu then kalau progress ok, so normal..if induce tp progress very slow motion, die akan induce lg smpai 3 kali..if x leh jugak..c-zer okay...huhuhu..yg penting kena gak bersalin esok!
mula2 kena buat ctg..nk tengok baby gerak ok ke x..haaaaaa..see...see...beza x?? die buat scan...ctg..baru rasa puas hati..kalau kat..opss..malas la nk compare2...biarlah..
naik atas area ward..buat ctg..
time ni berdebar gile2..ade la dekat stgh jam jugak..masa tu Allah je yg tahu camne rasanya...takut...semua ada..
nurse2 kt situ soksek soksek dah..aku pelik la..then kebetulan ade sorg nurse tu senior aku masa skolah dlu..aku pun tnye la apsal..die bgtau jantung baby laju sgt...maybe kena warded terus kot..masa tu dorg dh siap2 letak nama utk letak kt tgn tu..
semua mcm tiba2...laju sgt smuanya berlaku...terus nangis2 aku..emo gile..eh..gile ko x emo..tiba2 je..takut la..xsempat lg nk mintak maaf zahir batin kt mak ayah laki semua..
tup2 kena warded..menggila la aku menangis..
tp dr siti memang baik la..die ckp x payah warded mlm ni..esok pagi2 dtg warded then induce balik dulu g makan sedap2..mkn la apa2 yg terfikir nk mkn..cikmal pun bwkla mkn kt laman grill seksyen 13..puas hati!!

malam tu xlena langsung..siap2 semua beg...bgtau mak ayah mak mertua ayah mertua adik beradik semua..dorg dok tnye bila nk bersalin...aku stress je dengar..tp nk wat cmne..dorg excited...biarlah..tp aku stress oii.
mlm tu sesi emo-meng-emo ngan cikmal..mana la tau kot2 umur aku xpanjang kan..tiba2 rasa sok nk pergi mati je..serius!!!...mmg xleh tdo!!

11 Julai 2012

pagi2 subuh kelala dah bangun..kul 5.30 rasanya..siap2 mandi semua, kul 6.30 gerak dr meru ke SALAM...haritu hujan..mungkin hujan rahmat nk sambut raef..mungkin....
masa odw tu, ade eksiden kt highway...jln licin kan..dorg bwk laju..pulak tu masa tu gelap lg..so cikmal pun sipi2 je nk langgar..nasib lepas...kereta belakang ktorg tu kemain laju lg...nasib x langgar keta ktorg..siap brek sakan smpai terpusing kereta siap ngan bunyi2 tayar lg..mcm yg slalu tgk kt drama tu..mmg scary.. laju2 sgt ko apehal...dh tau jln licin..nasib baik x langgar ktorg..kalau x.....
sampai je SALAM terus g breakfast kt mamak..aku siap mkn nasi lemak + roti canai + teh tarik..haaaaahah...mcm lepas ni xmkn2 je..
sharp 7.30 terus register masuk ward..


ni dlm ward...lepas kena induce sekali..angah dtg bwkkan mcD....makan burger la aku tghari tu...
dalam kul 10, start rasa contraction 20min sekali..bleh tahan lg...
kul 12 lebih nurse dtg cek...kali ni makin kerap...10 minit sekali..die tanye aku nk ubat ke x??
aku ckp xnk..sbb leh tahan je lg...nurse pun pelik sbb aku rileks je..die cek dh dilated 3 cm..
kul 2pm dr siti dtg cek..masa ni dh dilated 4...cepat jugak die kata..so die decide dh leh g labor room pecahkan air ketuban...bleh x, masa ni muka aku rileks je...mak ayah aku sampai dr kmpung...dorg ckp aku xde rupa org nk bersalin..mak aku siap ckp "mak xpercayalah.ko siap bleh senyum simpul lg"....
nurse bg ubat suruh buang air besar...gile berkesan..xsampai 2 min terus rasa nk membuang..best gile! rasa sgt lega!hahahhahah...
masuk labor room dr siti pecahkan air ketuban...masa tu happy je muka aku..tp bila dr siti ckp baby dh berak dlm perut...tiba2 aku cam eh..ehh..camne ni..apa nk buat..
dr siti terus jerit2 kt nurse2 semua kt situ suruh call dr bius, prepare operation room bagai..
aku siap terpinga2..."u xde pilihan lain..kena operate jugak ni..baby dh berak..kita xtau brape lama die berak dlm ni..kalau baru its ok..tp kalo dh lama, takut die mkn nnti.."
Ya Allah..kelu lidah...aku xleh nk decide..lama jugak buat decision...cikmal pujuk2 suruh operate..aku menangis x henti2...xkira malu dah..lantakla...mmg rasa mcm nk mati dah tu...dr siti ckp "u bleh tunggu kalau nk bersalin normal jugak..tp kita x galakkan sbb air ketuban pun dah sikit sgt ni.baby dh berak.kita pun xtau brape cepat progress u nk dilate smpai 10 cm tu"
"kak, baik operate!.dengarla ckp ktorg..."jenuh nurse kt situ pujuk2..
ok la..fine..operate!
masa naik kt OT tu, jumpe dr bius..hensem!hahah....sempat lg dlm menangis2 td..cikmal of coz la temankan..tp kalo ikut procedure mmg xleh temankn wife bila kena emergency c-zer...
aku merayu2 kt dr bius tu...tolongla..tolongla....die pulak punyela baik hati...die xkesah je...dr siti pun xkesah...so panggil la cikmal..tp sayangnye cikmal g sembahyang....xpelah...aku redha sbb die pun g menghadap Allah..mintak doa selamatkan kami....
aku igtkan operate ni mkn masa berjam2...rupanya x smpai stgh jam baby dh kuar..cepat betul...masa baby keluar tu, aku xdgr langsung die nangis..sepanjang kt OT, dr bius tu la yg sembang2 ngan aku sbb xnk bg aku takut..bgtau progress baby aku..ok ke x...mcm informer la...dr siti ckp, nasib baik la aku amik keputusan yg betul...baby punye tali pusat terbelit..pediatrician amik alih baby aku sementara dr siti settlekan perut yg dh terburai tu...scary betul sbb aku leh nmpk dorg jahit perut aku through lampu kt atas siling tu...
lepas kira2 1jam..semua settle..aku dh leh masuk wad biasa...dan puff...tiba2 ade anak...hahaha

raef...fresh from oven...
alhamdulillah..selamat semuanya....

masuk je wad biasa, aku siap senyum2 sakan lg..
mak ayah aku pelik je..xde rupa org lepas operate..
mintk cikmal henfon ngan tablet sbb nk on facebook....gile betul...patutnya kena rest...nurse lalu, die nmpk aku sibuk online...xpasal2 kena marah...die takut aku sakit nnt..aku pun mcm org x sedar diri bila dh selamat semuanya....padahal sebelum tu, menangis sakan...cheeeiittt....
mlm tu baby kena tdo kt nursery since nk bg aku rest..
pagi2 tu aku menyalak kt cikmal suruh g amik baby...gile ko x dpt tgk raef lg..dpt cium die masa kt OT je..masa dr suruh tgk jantina die...tu je..lepas tu...dptla aku pegang raef dengan rasa syukurnya....serius wei...xtau nk ckp camne..rasa mcm mimpi...

raef dpt bday cake...
pihak hospital bg..
haritu...ramai betul dtg jenguk kt hospital...
sedara mara...
kawan cikmal...
dan kawan aku jugak..
thanks u all..
thanks sbb mendoakan keselamatan kami...

Muhammad Raef Iman Bin Mohd Kamal..
Muhammad bermakna praised; the name of Prophet...
Raef bermakna penuh rahmat..
Iman bermakna faith, belief

semoga raef jd anak yg soleh ye..

1 Comment:

  1. dEe said...
    comelnya aku dlm gmba tu! hahaha

Post a Comment



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

LilySlim Fitness goals tickers

LilySlim Fitness goals tickers

tik tok

Daisypath Wedding tickers